• Symptomer på LAVT selvværd:

    Hjælp andre til et højt selvværd

    Skal du gøre noget rigtig godt for din datter,  ja, måske for din søn, veninde, ven og alle andre. Det er bare ofte datteren der er mest ramt. Noget der løfter hendes selvværd, noget der gør hende stærkere hver dag. Noget der giver hende mod til livet og de udfordringer vi ved der kommer. Så er her anti-listen, altså 2 punkter som vi IKKE bør gøre. Men som nogle af os forældre og andre ofte fejler på:

    Anti-listen, det vi ikke bør gøre:

    1. Kommenter hendes billeder og udseende på facebook eller andre steder (også privat). Med ”se min smukke datter” ”åhhh hvor er du bare smuk”. Fordi det fremmer ikke hendes selvværd, enten fordi hun. Ikke føler sig smuk. Er bange for andres reaktion. Er smuk, og skal forblive smuk for at føle sig god nok mm.
    2. Lave offentlige opslag med hendes og andres præstationer, karakter, eksamen, kørekort, sport, deres udseende, det de gør og laver mm. Det fremmer ikke hendes selvværd, men fortæller at hun skal blive ved at præstere for at føle sig god nok.

    Ingen forældre skal sidde med dårlig samvittighed, over at de måske gør dette. Vores dårlige samvittighed er det sidste vores datter har brug for. Vi er produktet af et resultatsamfund, og vi gør det der er oppe i tiden. Vi kan tænke tanken om den lille pige der kommer løbende og vil vise den tegning hun lige har lavet. I stedet for at se tegningen, så sig til hende. “Først vil jeg har et knus af dig, fordi jeg bliver glad, bare ved at se dig”. Det lille barn er i os alle!

    Løfte din datters selvværd (eller en andens), ved at:

    1. Lad hende være den hun er, uanset hvordan hun ser ud, om hun er stille eller meget talende.
    2. Accepter hendes svar:
      Vil du med om til bedstemor? Nej, jeg bliver hjemme! Godt, vi kommer nok hjem kl. 21.00!
      Vil du med ind i stuen og se film? Nej, jeg bliver på værelset! Ok, hyg dig!
    3. Fortæl hende hvad du føler:
      Du gør mig glad! – Jeg hygger mig med dig! – Jeg elsker dig! – Du skaber ro inde i mig!
    4. Fortæl hende hvad der gør dig stolt, som IKKE er resultater og udseende.
    5. Tænk på 3 ting som I har oplevet sammen, der gør dig glad – og se den rødetråd, hvad var værdien? Sig det til hende!

    Hvad kan du gøre, hvis det er dig der har lavt selvværd?

    1. Find 10 værdier, fra selvværdlisten herunder, som er mest dig, rangere dem, efter hvad der er mest for dig. Brug de bedste ord fra selvværdlisten igen og igen om dig selv. Sig det højt, sig dem inde i hovedet, tænk på dem, tænk specielt på dem lige før du skal sove.
      Selvværdlisten:
      Afslappet, ambitiøs, anerkendende, ansvarsfuld, disciplineret, eftertænksom, empatisk, eventyrlysten, familiemenneske, forandringsøgende, fredelig, frihed, gavmild, glad, grundig, hensynsfuld, humoristisk, kreativ, kærlig. Ligeværdig, loyal, nysgerrig, nærværende, omsorgsfuld, positiv, respektfuld, retfærdigt, roligt, selvrespekt, seriøs, sikker, stabil, styrke, sund. Taknemmelig, tillidsfuld, tolerant, troværdig, tryg, udfordrende, udvikling, venlighed, være mig selv, ærlig.
    2. Sørg for at holde dig ren, gå i bad. Sørg for at du har rent tøj, klæ dig i tøj der viser at du har respekt om dig selv. Det modsatte er dræbende for dit selvværd!
    3. Sørg for at holde pænt og rent omkring dig, så der ikke er noget der skal skjules. Sikre at dit værelse eller andre rum, er så du med respekt for dig selv, kan vise dem frem!
    4. Find top 10 listen over de ting der gør dig glad og giver værdi. Eks. Venner (navne), motion, sport, musik, gåture, spil sammen med nogen, film sammen med nogen, familien, cykle, synge. Rangere listen og ændre på den igen og igen. Brug top 10 listen når du skal i godt humør.
    5. Lav positiv listen, hvor du skriver alt på, når du har været glad, positiv, gjort noget godt for andre. Samt gjort noget godt sammen med andre og andre har gjort noget godt for dig. Hvor du har overrasket dig selv, gjort noget som du normalt ikke ville have kunne gøre før, mm.
    6. Gør noget for andre, uden at tænke på hvad de gør for dig, bare gør det. Male, gør have rent, flytte mm.
    7. Gør tingene i dag. De ting der skal laves, gør det med det samme. Det er en kæmpe boost at du ved at der ikke er noget du har skubbet væk. Betal regningen, flyt tandlægetiden, bestil tid ved frisøren, gør rent, tøm skraldespanden mm.
    8. Aftal at du skal smile, når du ser dig selv i spejlet. Aftal at du skal sig nogle at de ord du har på selvværdlisten (punkt 1) Måske skal du har ordene stående indvendigt i skabet på badeværelset.
      Du skal sige mindst et ord, som du vil mærke i en begivenhed, der kommer i nærmest fremtid.
    9. Grundlæggende skal du spise sundt, drikke vand, gå-motion, sove regelmæssig.
    10. Du skal holde din computer, tlf og lignende ude af det rum hvor du sover. Du skal holde dig væk fra kaffe, cola og søde/usunde ting.
    11. Du skal sige nej – øv dig i at stå fast, så du ikke går med til noget mod dig vilje.
    12. Du skal kigge kritisk på din omgangskreds. Du har ikke brug for andre med lavt selvværd, du har ikke brug for at skal redde andre. Du har brug for dem der vil livet, søg dem – de vil respektere dit nej, når du mener det.

    Symptomer på lavt selvværd:

    Ensom
    Usikker
    Perfektionisme
    Har store krav til sig selv
    Har svært ved at sige fra
    Taler grimt til og om sig selv
    Sammenligner sig med andre
    Føler sig aldrig rigtigt god nok
    Kritisk overfor sig selv og andre
    Føler ikke at hører til nogen steder
    Ofte negativt og forventer dårlige resultater
    Søger og styret af andres mening og anerkendelse

    Ofte vil en person med lavt selvværd forsøge at fjerne opmærksomheden fra følelserne med  afhængighed til for eks. Arbejde, alkohol, narko, overdreven træning, selvsabotage (cutter), sex, spiseforstyrrelser, sukker (usunde ting), tobak, TV, mm.

     

    Symptomer på HØJ selvværd:

    Social
    Sikker
    Acceptere at lave fejl
    Føler sig afslappet og tryg
    Føler sig god nok – det er ok
    Kan sige fra og stå ved sig selv
    Selvironi – kan grine lidt af sig selv
    Optimistisk og positiv – det skal nok gå
    Har respekt for sig selv og andre – jeg er god nok
    Taler pænt, støttende og omsorgsfuld til og om sig selv
    Rummelighed, ”jeg fejler ikke, enten vinder jeg eller lærer jeg”

    Personer med høj selvværd har ofte en adfærd der kunne være en af de 4 eller en blanding af dem:
    1. Dristig, Stærk, Foretagsom, Målbevidst, Selvtillidsfulde, Selvstændige
    2. Entusiastisk, Selvskabssøgende, Impulsiv, Følelsesbetonet, Sikker
    3. Tålmodig, Loyal, Holdspiller, Selvtilfreds, Afslappet, Stabil
    4. Nøjagtig, Diplomatisk, Analytisk, Påpasselig, Følsom, Moden

    De ting her er du – selv med et LAVT selvværd – DU HAR BARE IKKE SER DET ENDNU!!

    selvværd

    Resultatet af lavt og dårligt selvværd:

    Præstationsangst
    Afviser ofte andre
    Overspringshandlinger
    Tror ikke på egne evner
    Er bange for nye opgaver
    Tør ikke tale i større grupper
    Dropper ud af skole/uddannelse/jobs
    Skamme sig over manglende færdigheder
    Svært ved at møde nye mennesker/dating
    Undgår sammenhænge, der kan afsløre manglende evner

     

    Forskellen på selvværd og selvtillid – hvorfor kan det være farligt at anerkende udseende og præstationer:

    Selvværd: som ordet fortæller, du selv ser værdien i dig, føler at du er værd at elske som dig. Altså IKKE det du gør eller den måde du ser ud på.

    Selvtillid er det som kan ses af dig selv og af andre. Hvad du kan, hvad er du god til, hvad kan du præstere og har præsteret, samt hvordan du ser ud. Selvtillid er også det du kan skrive på dit CV når du søger job. Samt det du viser når du kommer til jobsamtalen.

    Har du et lavt selvværd, vil du sikkert forsøge at blive rigtigt dygtige til noget. Altså forsøger at løfte dit lave selvværd med en høj selvtillid. Og specielt der hvor du får opmærksomhed og anerkendelser for dine resultater eller udseende.

    Den selvforstærkende effekt, du fejlagtig forsøger at blive god til noget, for at blive mere værdifuld og får den anerkendelse du søger.

    Når det er sagt, så er forældrenes mål og ønske at få lykkelige børn, der skal videre ud i livet. Vi ønsker at lykkes som forældre.

Comments are closed.