• FJERN ANGSTEN, DEPRESSIONEN OG FOBIER

    Angsten

    Fylder stress, angsten, depressionen og fobier så meget i dine tanker, at det nedsætter glæden i din hverdag? Så er hypnose et rigtigt godt redskab for dig.

    Jeg har stor erfaring med hjælpe klienter af med angst og depression og har du angst, depression eller fobi, eller har du nogen i familien der er ramt af det, så hjælper det ikke at sige eller tænke: “så ta’ dig da sammen“? Men i stedet, så er det om at finde nogle små succeser og give dig lov til at være i det.

    Det kan være total angst provokerende at udsætte dig selv for nogle af de ting, som er grænseoverskridende for dig, men du kan gøre noget. Du kan hjælpe dig selv med ændre på måden du tænker, ved ikke at tænke på det du vil væk fra, men føre opmærksomheden hen på det du opnår, hvis du ikke havde en angst.

    For eks. angsten for at gå i skole:  Tænk i stedet på det sociale, vennerne, de gode oplevelser, aftalerne efter skolen, hvad skolen/uddannelsen føre til. Er det svært? JA. Er det umulig? NEJ. Og acceptere at det tager tid.

    Hvad kommer først – Stress eller Angst?

    Jeg tror det er mere simpel end mange gør det til – for meget stress i for lang tid, aktivere vores alarmberedskab, vores forsvarsmekanisme. Og så bliver vi fastholdt i en angst, depression – fastholdt i en forventning om at det nok skal gå galt.
    Stress er jo vores overlevelse, når vi er stressede, så er vores sanser skærpet. Det er helt perfekt i en krisesituation – men total dræbende i hverdagen. Vi ser alt, selv den mindst detalje, vi bliver forstyrret og stresset af rod og uorden. Vi høre alt, også de tlf. samtaler der ikke berører os eller de bemærkninger, som bestemt ikke var tiltænkt os. Vi overanalysere alt, som var det en krisesituation vi stod i. Og vores hjerne arbejder vildt hurtigere end der er normalt, og der bliver bearbejdet tons vis af unødvendigt data, som kun har et formål – at nedbryde den computer der sidder i hjernen.

    Hypnose et meget effektivt værktøj mod angsten.

    Panikangst er kendetegnet ved at du er i konstant alarmberedskab.

    Du er nervøs for at få angst, og det er total opslidende for krop og sind.
    Angst påvirker livskvaliteten og tilværelsen bliver styret i en negativ retning.
    Angst er et centralt element i de fleste psykiske lidelser og psykiatriske sygdomme.

    “Gode venner kan lave alting sammen – men kun de bedste venner er i stand til at lave ingenting sammen!”

    Panikangst kan være en invaliderende lidelse.

    De typiske kendetegn er tilbagevendende, pludselige panikanfald – med en tendens til at være konstant bekymret over at få anfald. Den frygt, som ofte kommer ud af det blå, er forbundet med en række intense fysiske symptomer og katastroferende tanker.

    Mennesker med panikangst kan tilsyneladende ikke slippe af med deres bekymringer, selvom de ved, at deres angst er mere intens end situationen kræver. De kan ikke slappe af, bliver let opskræmt, og har svært ved at koncentrere sig.

    Ofte har de svært ved at falde i søvn eller sover meget uroligt og usammenhængen.
    Fysiske symptomer, der ofte ledsager angst er: træthed, hovedpine, muskelspændinger, muskelsmerter, synkebesvær, rysten, muskeltrækninger, irritabilitet, svedeture, kvalme, svimmelhed, at skulle gå på toilettet ofte, føle sig forpustet og hedeture.

    Når du henvender dig til mig, så er du meget velkommen til at medbringe en ledsager, en person du har tryghed ved, og jeg vil tage godt imod dig og hjælpe dig videre i livet.

     

    Fobierne kan være:

    • at flyve (flyskræk – aerofobi)
    • dyr (frygt for hunde, frygt for katte, fuglefobi)
    • edderkopper (edderkoppefobi – araknofobi)
    • tordenvejr (atrafobi)
    • højder (højdeskræk – akrofobi)
    • bakterier (bacillofobi)
    • at være alene (autofobi)
    • nåle (aikmofobi), læger (iatrofobi), blod (hæmofobi)
    • tandlæger (tandlægeskræk – odontofobi)
    • at gå i skole (skolefobi)
    • kvalme og opkast (emetofobi) se siden om emetofobi
    • socialfobi

Comments are closed.