• Har du lavt selvværd? Så gør noget ved det!

    Ja ok – hvis det er så nemt, så havde du sikkert arbejdet med dit selvværd for længe siden og løst problemet, jeg ved godt at det er ikke nemt, MEN det kan løftes ved hårdt arbejde og disciplin – disciplin – disciplin!

    Enten er det dig selv der gerne vil løfte dit selvværd, eller kender du en der bare fortjener at mærke suset af et løftet selvværd – så præsentere dette for hende/ham!

    selvværd

    Ting du bør notere dig som det vigtigste er: At du virkelig VIL – Vide at du KAN – Tro på det HELE vejen – Tålmodighed!

    Her er 12 punkter, der har stor indflydelse på dit selvværd, og jeg vil forslå du tager dem en af gange og træner i at blive så god som mulig i de forskellige punkter, før du går videre. Husk – “træne i dem” er IKKE at være perfekt eller at det lykkes efter få gange. Desværre er mange af dem der er ramt af lavt selvværd, også meget utålmodig “men det virker jo ikke” – “jeg har prøvet, men der sker ikke noget” og så bliver jeg nødt til at minde dig om ordene igen: At du virkelig VIL – Vide at du KAN – Tro på det HELE vejen – Tålmodighed!

    1. Find 10 værdier, fra selvværdlisten herunder som er mest dig (eller som du ønsker at se dig selv), rangere dem, efter hvad der betyder mest for dig. Brug de bedste ord fra selvværdlisten igen og igen om dig selv. Lav forskellige sætninger der indeholde de ord du vælger. Sig dem højt, sig dem inde i hovedet, tænk på dem, tænk specielt på dem lige før du skal sove – gør det igen og igen hver dag.

      Selvværdlisten:
      Afslappet, ambitiøs, anerkendende, ansvarsfuld, disciplineret, eftertænksom, empatisk, eventyrlysten, familiemenneske, forandringsøgende, fredelig, frihed, gavmild, glad, grundig, hensynsfuld, humoristisk, kreativ, kærlig. Ligeværdig, loyal, nysgerrig, nærværende, omsorgsfuld, positiv, respektfuld, retfærdigt, roligt, selvrespekt, seriøs, sikker, stabil, styrke, sund. Taknemmelig, tillidsfuld, tolerant, troværdig, tryg, udfordrende, udvikling, venlighed, være mig selv, ærlig.

    2. Sørg for at holde dig ren, gå i bad. Sørg for at du har rent tøj, klæ´ dig i tøj der viser at du har respekt om dig selv.

      Mærk forskellen på A og B:
      A: Start dagen uden at gå i bad, ta´ dit tøj på fra i går, uden at gøre noget ud af dig selv!
      B: Start dagen med et frisk bad, ta´ noget lækkert tøj på, gør noget ud af dig selv!

      Mærk efter hvad det gør ved din selvfølelse, din fornemmelse af at være dig!

    3. Sørg for at holde pænt og rent omkring dig, så der ikke er noget der skal skjules. Sikre at dit værelse eller andre rum, er så du med respekt for dig selv, kan vise dem frem!

    4. Find top 10 listen over de ting der gør dig glad og giver værdi. Eks. Venner (navne), motion, sport, musik, gåture, spil sammen med nogen, film sammen med nogen, familien, cykle, synge. Rangere listen og ændre på den igen og igen. Brug top 10 listen når du skal i godt humør.

      Positiv listen

    5. Lav positiv listen, hvor du skriver alt på, når du har været glad, positiv, gjort noget godt for andre. Samt gjort noget godt sammen med andre og andre har gjort noget godt for dig. Hvor du har overrasket dig selv, gjort noget som du normalt ikke ville have kunne gøre før. Tal og tænk positivt om alle andre. Sig tak når nogen gør noget for dig eller siger noget pænt og godt til dig.
    6. Gør noget for andre, uden at tænke på hvad de gør for dig, uden at forvent at de gør noget til gængæld, bare gør det. Male, gør have rent, flytte, rejse en cykel, saml affald op smid det i skraldespanden, mm. Gør det uden at fortælle det til andre eller skrive det på facebook eller lignende.
    7. Gør tingene i dag. De ting der skal laves, gør det med det samme. Det er en kæmpe boost at du ved at der ikke er noget du har skubbet væk. Betal regningen, flyt tandlægetiden, bestil tid ved frisøren, gør rent, tøm skraldespanden mm.
    8. Aftal at du skal smile, når du ser dig selv i spejlet. Aftal at du skal sige nogle at de ord du har på selvværdlisten (punkt 1) Måske skal du have ordene stående indvendigt i skabet på badeværelset.
      Du skal sige mindst et af ordene, som du vil mærke i en begivenhed, der kommer i nærmest fremtid. For eks. hvis du skal i byen og handle – “jeg føler mig glad, når jeg tænker på at skal i byen” eller “Jeg vil bare være mig selv, når jeg skal handle”
    9. Grundlæggende skal du holde dig væk fra junkfood/fastfood og det usunde, du skal drikke vand, gå-motion, gå i seng og stå op på samme tid (+/- 30 min.) hver dag, også i weekenden.
    10. Du skal holde din computer, tlf og lignende ude af det rum hvor du sover. Du skal/bør holde dig væk fra kaffe, cola og søde/usunde ting.
    11. Du skal sige nej – øv dig i at stå fast, så du ikke går med til noget mod din vilje.
    12. Du skal kigge kritisk på din omgangskreds. Du har ikke brug for andre med lavt selvværd, du har ikke brug for at skal redde andre. Du har brug for dem der vil livet, søg dem – de vil respektere dit nej, når du mener det.

    Lavt selvværd giver disse symptomer:

    Ensom
    Usikker
    Perfektionisme
    Har store krav til sig selv
    Har svært ved at sige fra
    Taler grimt til og om sig selv
    Sammenligner sig med andre
    Føler sig aldrig rigtigt god nok
    Kritisk overfor sig selv og andre
    Føler ikke at hører til nogen steder
    Ofte negativt og forventer dårlige resultater
    Søger og styret af andres mening og anerkendelse

    Ofte vil en person med lavt selvværd forsøge at fjerne opmærksomheden fra følelserne med  afhængighed til for eks. Arbejde, alkohol, narko, overdreven træning, selvsabotage (cutter), sex, spiseforstyrrelser, sukker (usunde ting), tobak, TV, mm.

    Symptomer på HØJ selvværd:

    Social
    Sikker
    Acceptere at lave fejl
    Føler sig afslappet og tryg
    Føler sig god nok – det er ok
    Kan sige fra og stå ved sig selv
    Selvironi – kan grine lidt af sig selv
    Optimistisk og positiv – det skal nok gå
    Har respekt for sig selv og andre – jeg er god nok
    Taler pænt, støttende og omsorgsfuld til og om sig selv
    Rummelighed, ”jeg fejler ikke, enten vinder jeg eller lærer jeg”

    Personer med høj selvværd har ofte en adfærd der kunne være en af de 4 eller en blanding af dem:
    1. Dristig, Stærk, Foretagsom, Målbevidst, Selvtillidsfulde, Selvstændige
    2. Entusiastisk, Selvskabssøgende, Impulsiv, Følelsesbetonet, Sikker
    3. Tålmodig, Loyal, Holdspiller, Selvtilfreds, Afslappet, Stabil
    4. Nøjagtig, Diplomatisk, Analytisk, Påpasselig, Følsom, Moden

    De ord i de 4 punkter herover, er du – selv med et LAVT selvværd – DU HAR BARE IKKE SER DET ENDNU!!

    Resultatet af lavt og dårligt selvværd:

    Præstationsangst
    Afviser ofte andre
    Overspringshandlinger
    Tror ikke på egne evner
    Er bange for nye opgaver
    Tør ikke tale i større grupper
    Dropper ud af skole/uddannelse/jobs
    Skamme sig over manglende færdigheder
    Svært ved at møde nye mennesker/dating
    Undgår sammenhænge, der kan afsløre manglende evner

    Læs her om de følelser der er ganske normale!

    Forskellen på selvværd og selvtillid

    Hvorfor kan det være farligt at anerkende udseende og præstationer:

    Selvværd: som ordet fortæller, du selv ser værdien i dig, føler at du er værd at elske som dig. Altså IKKE det du gør eller den måde du ser ud på.

    Selvtillid er det som kan ses af dig selv og af andre. Hvad du kan, hvad er du god til, hvad kan du præstere og har præsteret, samt hvordan du ser ud. Selvtillid er også det du kan skrive på dit CV når du søger job. Samt det du viser når du kommer til jobsamtalen.

    Har du et lavt selvværd, vil du måske forsøge at blive rigtigt dygtige til noget. Altså forsøger at løfte dit lave selvværd med en høj selvtillid. Og specielt der hvor du får opmærksomhed og anerkendelser for dine resultater eller udseende.

    Den selvforstærkende effekt, du fejlagtig forsøger at blive god til noget, for at blive mere værdifuld og får den anerkendelse du søger.

    Når det er sagt, så er forældrenes mål og ønske at få lykkelige børn, der skal videre ud i livet. Vi ønsker at lykkes som forældre.

Comments are closed.